Učenička deliberacija je održana 21. lipnja 2022. u Gimnaziji Karlovac te je na njoj sudjelovalo tridesetak učenika iz škole i debatnog kluba koji djeluje unutar škole.
Deliberacija, kao oblik javne rasprave, provedena je u sklopu projekta “Demokratsko procijepljenje – Debatni klubovi i deliberativna demokracija kao model razvoja demokratskih kompetencija i participativnog donošenja odluka” Hrvatskog debatnog društva. U projekt su od rujna 2021. uključene tri srednje škole s područja Grada Karlovca (Gimnazija Karlovac, Ekonomsko – turistička škola i Tehnička škola), a ovo je prva učenička deliberacija u Karlovcu od 2 predviđene.
U protekloj školskoj godinu učenici i učenice su zajedno s nastavnicima Matejom Kobašlićem i Majom Sokač bili uključeni u razvoj debatnog modela građanskog odgoja i obrazovanja. Debatni model podrazumijeva osnaživanje učenika i učenica kroz debatni klub ili kroz korištenje debatne metodologije u nastavi za aktivno građanstvo. Projekt pomaže mladima da razviju demokratsku svijest i građanske kompetencije kroz sudjelovanje u radu debatnih klubova i deliberacijama. Kroz sudjelovanje u projektnim aktivnostima mladi stječu praktična iskustva i trajna znanja koja će im pružiti temelj za aktivno sudjelovanje u društvu u budućnosti.
Na deliberaciji u Karlovcu su učenici debatnog kluba imali priliku raspraviti o problemu koji ih muči te predložiti rješenja.
- Problem: Manjak dostupnih informacija o aktivnostima i sadržajima u gradu
- Uzrok: Nedostatak zajedničke platforme, sustava dijeljenja informacija, sadržaja, ponuda, prilika i sl. na gradskoj i regionalnoj razini.
- Rješenje: Razvoj web i mobilne aplikacije koja bi služila kao platforma za aktivnosti i događanja u gradu Karlovcu i okolici.
Okupljeni su učenicima debatnog kluba dali povratnu informaciju, predstavili koje sve aplikacije i web stranice postoje te se složili da je potreban sustavniji pristup informiranju mladih te da postoji obostrana odgovornost za plasiranje i usvajanje informacija. Zahvaljujemo zamjenici županice Karlovačke županije, pročelnici UO za društvene djelatnosti Grada Karlovca, predstavnicima i predstavnicama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Savjeta mladih Karlovačke županije, Centra za mlade Grabrik i udruge DrONe na sudjelovanju.
Deliberacija u Karlovcu je bila posljednja u školskoj godini 2021./2022., a najesen slijede deliberacije u Vukovaru, Zagrebu, Županji, Novoj Gradišci i ponovo Karlovcu te u još desetak zajednica u školskoj godini 2022./2023. Na ovom linku možete pronaći više informacija o samom projektu, ali i o HDD-u.
Projekt provodi Hrvatsko debatno društvo s partnerima: Udruga hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja, Udruga gradova i islandskom udrugom Citizens Foundation. Projekt je sufinanciran u iznosu od 140.000,00 EUR u sklopu financijskih podrška Islanda, Lihtenštajna i Norveške u okviru Europskog gospodarskog prostora i Norveških grantova.
“Važno je napomenuti da Karlovac odlično kotira u vidu sadržaja koji se nude mladima, ali često ne dobije potrebne poticaje ili priznanja na državnoj razini zato što te aktivnosti nisu onoliko profilirane koliko mogu biti. Drugi gradovi razmjerne veličine Karlovcu (ili čak i znatno veći od Karlovca) često nude znatno uži spektar aktivnosti u gradu, s manje institucionalne, financijske i druge podrške, kao i s manjom tradicijom sustavnog djelovanja. Ipak, takvi gradovi imaju veći doseg u svoja satelitska naselja – što se očituje u tome koliko prilika imaju primjerice učenici koji žive izvan grada, koliku mogućnost sudjelovanja u aktivnostima, informiranost o njima, povezanost sa sadržajima koji se nude i sl.
Drugim riječima, Karlovac ima izuzetno puno prilika za ponuditi, no puni potencijal tih prilika se ne iskorištava posljedično lošoj komunikaciji, lošem reklamiranju i nedovoljno snažnom profiliranju Grada Karlovca kao potencijalnog centra kulture, obrazovanja, zabave i turizma.”
“Prijedlog rješenja jest razvoj web i mobilne aplikacije koja bi služila kao platforma za aktivnosti i događanja u gradu Karlovcu i okolici, a mogla bi se koristiti i kao mehanizam izmjene informacija i povezivanja različitih informativnih servisa.
Ovaj tip platforme zahtijevao bi da organizatori događaja, edukacija, izložbi i sl. postave svoje događaje online, a omogućio bi korisnicima da pregledavaju sadržaje koji se odvijaju u gradu prema različitim kriterijima važnosti (datum, vrijeme, mjesto, ciljana dobna skupina, priroda događaja itd.).
Važno je napomenuti kako bi platforma bila javno dostupna – omogućavajući da ju posjećuju i turisti koji kratko borave u gradu ili samo prolaze kroz njega, ali i građani koji su u gradu svakodnevno.”
“Ovakav način rada pomaže i u svakodnevnom životu. Debatom se mogu riješiti brojni problemi koje muče mlade, bitno je samo da ih se zna prepoznati i iznijeti. Samim razgovorom već je preuzeta inicijativa.”