Od 2. do 6. studenoga 2025. u Zadru se održao trening „Naši šoldi, naš glas – Aktivna participacija mladih“, namijenjen mladim ambasadorima s otoka Brača. Aktivnost je organizirana u sklopu istoimenog Erasmus+ projekta usmjerenog na jačanje sudjelovanja mladih u lokalnim procesima donošenja odluka i uvođenje modela participativnog budžetiranja.

Nositelj aktivnosti bilo je Hrvatsko debatno društvo, uz suradnju sa Srednjom školom Brač, Gradom Supetrom, Gradom Zadrom i Udrugom Prizma.

Trening je bio usmjeren na razvoj kompetencija mladih potrebnih za smisleno sudjelovanje u lokalnoj zajednici, osobito u kontekstu budućeg participativnog budžetiranja u Supetru. Glavni ciljevi aktivnosti bili su:

  • osnažiti mlade da razumiju strukture lokalne vlasti i načine sudjelovanja u donošenju odluka

  • upoznati sudionike s konceptom participativne demokracije i pravima mladih u procesima odlučivanja

  • razviti praktične vještine zagovaranja, javnog nastupa i komunikacije s donositeljima odluka

  • povezati iskustva mladih s otoka Brača s primjerima dobre prakse iz Zadra

Sudjelovanjem u treningu, mladi ambasadori razvijali su znanja, vještine i stavove potrebne za aktivno djelovanje u zajednici te za kasniji rad na projektnim prijedlozima u okviru participativnog budžetiranja.

Program aktivnosti

Tijekom pet dana provedbe, sudionici su prošli strukturirani program temeljen na neformalnom obrazovanju, iskustvenom učenju i radu u manjim grupama.

1. Strukture donošenja odluka i uloga mladih:

U uvodnom dijelu treninga sudionici su se upoznali s ciljevima projekta i planom rada te su kroz interaktivne aktivnosti uspostavili radnu atmosferu i međusobno povjerenje. Uslijedila je sesija posvećena strukturi lokalne vlasti, u kojoj su kroz prezentaciju i kviz učili o razlikama između lokalne i nacionalne razine, o ulozi općina i gradskih vijeća te o mogućnostima djelovanja savjeta mladih. Kroz pitanja i primjere iz prakse, sudionici su povezivali formalne ovlasti institucija s konkretnim mogućnostima uključivanja mladih. Poseban segment programa bila je diskusija s mladima aktivnima u Zadru, koju je moderiralo Hrvatsko debatno društvo. Gosti su predstavili vlastita iskustva pokretanja inicijativa i suradnje s gradskim institucijama, a sudionici su uz pomoć digitalnog alata Mentimeter postavljali pitanja i bilježili ključne poruke.

2. Istraživanje zajednice i zagovaranje – „Mladi mijenjaju Zadar“

Središnji dan treninga bio je posvećen osnovama zagovaranja i istraživanju potreba mladih u lokalnoj zajednici. Kroz strukturiranu aktivnost Actionbound „Mladi mijenjaju Zadar“ sudionici su u timovima obilazili ključne lokacije u gradu (knjižnicu, gradsku upravu, sveučilište, Forum, Morske orgulje, Pozdrav Suncu, Centar za mlade i dr.), razgovarali s građanima i studentima te bilježili odgovore na pitanja o položaju i potrebama mladih.

Na temelju prikupljenih informacija, sudionici su:

  • identificirali glavne teme i izazove s kojima se mladi susreću u Zadru i na otoku

  • uspoređivali uvjete života mladih u gradu i na otoku

  • raspravljali o načinima kako te potrebe i probleme artikulirati u obliku prijedloga prema donositeljima odluka

Nakon terenskog rada, uslijedila je radionica „Efektivna komunikacija s donositeljima odluka“, tijekom koje su sudionici učili kako strukturirati poruku, kako argumentirati zahtjeve i kako konstruktivno predlagati promjene. Kroz simulirane razgovore između „mladih zagovaratelja“ i „donositelja odluka“, vježbali su aktivno slušanje, pregovaranje i formuliranje jasnog poziva na djelovanje.

3. Susret s predstavnicom Grada Zadra

Važan dio programa bio je i susret s predstavnicom Grada Zadra, zaduženom za suradnju s mladima. U uvodnom izlaganju sudionici su dobili pregled institucionalnih mehanizama sudjelovanja mladih (savjet mladih, javne rasprave, konzultacije i dr.) te primjere situacija u kojima su prijedlozi mladih utjecali na odluke gradske uprave. Nakon izlaganja, sudionici su postavljali pitanja temeljena na vlastitom istraživanju u sklopu aktivnosti „Mladi mijenjaju Zadar“, čime se uspostavio izravni dijalog između mladih i predstavnice lokalne samouprave.

4. Simulacija sjednice Gradskog vijeća

Kako bi stečeno znanje primijenili u praksi, sudionici su sudjelovali u simulaciji sjednice Gradskog vijeća, u kojoj su preuzeli različite uloge (gradonačelnik, vijećnici, savjet mladih, aktivisti, novinari). Zadatak je bio raspraviti i odlučiti o raspodjeli ograničenog iznosa proračunskih sredstava na nekoliko prijedloga građana.

Kroz ovu aktivnost sudionici su:

  • vježbali argumentiranje i pregovaranje

  • uočavali dinamiku interesa različitih dionika

  • iskusili važnost kompromisa u procesu odlučivanja

Završna rasprava bila je usmjerena na pitanja tko je imao najveći utjecaj, na koji su se način stavovi mijenjali tijekom rasprave i što se može naučiti za stvarne procese u lokalnoj zajednici.

5. Javni nastup, Youthpass i umrežavanje

Posljednji dan treninga bio je usmjeren na trening javnog govora i uvjerljive komunikacije te na pripremu sudionika za predstavljanje vlastitih inicijativa. Kroz vježbe barometra stavova, analizu primjera govora i grupni rad, mladi su razvijali sigurnost u javnom nastupu i sposobnost strukturiranog izlaganja ideja. U posebnoj radionici o Youthpassu, sudionici su kroz aktivnost „Youthpass otoci“ istraživali osam ključnih kompetencija, promišljali o vlastitom učenju tijekom treninga te počeli formulirati stečene kompetencije u obliku koji će kasnije biti upisan u Youthpass potvrde. U programu je bila uključena i aktivnost umrežavanja sa zadarskim srednjoškolcima, kroz neformalne igre, razgovore i diskusije. Time se poticala razmjena iskustava i izgradnja veza između mladih iz različitih sredina. Trening je zaključen refleksijom o naučenom, najavom sljedećih koraka u projektu i svečanom podjelom Youthpass potvrda.

Očekivani učinci i sljedeći koraci

Provedbom treninga u Zadru:

  • osposobljeno je 20 mladih ambasadora za aktivnije sudjelovanje u lokalnim procesima donošenja odluka

  • ojačano je samopouzdanje mladih u komunikaciji s lokalnim vlastima i institucijama

  • postavljeni su temelji za implementaciju participativnog budžetiranja u Supetru, kroz kasniju edukaciju, pripremu projektnih prijedloga, glasovanje i provedbu odabrane inicijative

Mladi sudionici nastavit će rad u svojim lokalnim zajednicama, a stečene vještine i iskustva koristit će u sljedećim fazama projekta „Naši šoldi, naš glas“.

Projekt provodimo u partnerstvu sa Srednjom školom Brač i Gradom Supetrom od 1. kolovoza 2025. do 31. siječnja 2027.  Projekt je sufinanciran sredstvima Europske unije kroz Erasmus+ program, s ukupnim iznosom od 58 915,00 EUR.