Učenička deliberacija je održana 19. listopada 2022. s početkom u 12:00 u Gimnaziji Nova Gradiška te je na njoj sudjelovalo tridesetak učenika iz škole i debatnog kluba koji djeluje unutar škole, predstavnika zainteresirane stručne javnosti i donositelja odluka (Grad Nova Gradiška).
Deliberacija, kao oblik javne rasprave, provedena je u sklopu projekta “Demokratsko procijepljenje – Debatni klubovi i deliberativna demokracija kao model razvoja demokratskih kompetencija i participativnog donošenja odluka” Hrvatskog debatnog društva.
U projekt je od rujna 2021. uključena Gimnazija Nova Gradiška, a ovo je prva učenička deliberacija u Brodsko – posavskoj županiji. U protekloj školskoj godinu učenici i učenice debatnog kluba su zajedno s voditeljicom Koraljkom Hausnet-Lasović bili uključeni u razvoj debatnog modela građanskog odgoja i obrazovanja. Debatni model podrazumijeva osnaživanje učenika i učenica kroz debatni klub ili kroz korištenje debatne metodologije u nastavi za aktivno građanstvo. Projekt pomaže mladima da razviju demokratsku svijest i građanske kompetencije kroz sudjelovanje u radu debatnih klubova i deliberacijama. Kroz sudjelovanje u projektnim aktivnostima mladi stječu praktična iskustva i trajna znanja koja će im pružiti temelj za aktivno sudjelovanje u društvu u budućnosti. Na deliberaciji su učenici debatnog kluba imali priliku raspraviti o problemu koji ih muči te predložiti rješenja.
Učenici koji pohađaju Gimnaziju Novu Gradišku nisu samo učenici koji žive u neposrednoj blizini škole, već su to i učenici koji svakodnevno putuju i po desetak kilometara kako bi stigli na nastavu. To ne samo da predstavlja ovisnost o javnom prijevozu i sličnim alternativama, gdje učenici dolaze u školu i prije početka nastave, nego postavlja i pitanje: gdje će se učenici zaputiti nakon što ima nastava završi?
Učenici koji imaju razne izvannastavne aktivnosti koje se najčešće odvijaju u popodnevnim satima, moraju pronalaziti različita mjesta, kao što su parkovi ili kafići gdje će čekati i “potrošiti” vrijeme koje imaju između nastave i ostalih aktivnosti, poput dodatne nastave, sportskih aktivnosti, škola jezika i slično.
Zbog stvarno velike zastupljenosti učenika koji se konstantno susreću s ovom problematikom, predlažemo otvaranje prostora koji bi učenici mogli koristiti u tim situacijama. S obzirom na to da je to zajednički prostor, postoji mogućnost i doniranja raznog namještaja, igara i rekvizita koji bi taj prostor učio jedinstvenim i zanimljivim njegovim korisnicima. Zato smatramo da je ovaj projekt, pod nazivom “Slobodni učenički prostor” zaista jako bitan, ali ponajviše i koristan učenicima kojima je ovo redovni kamen spoticanja.
Zahvaljujemo gospodinu Marku Ćosiću kao predstavnika Grada Nove Gradiške na sudjelovanju u učeničkoj deliberaciji. Deliberacija u Novoj Gradišci bila je šesta deliberacija dosad, u studenom stižemo do Vukovara i Kutine, a do kraja školsko godine očekujemo još petnaestak učeničkih deliberacija diljem Hrvatske. Na ovom linku možete pronaći više informacija o samom projektu, ali i o HDD-u.
Projekt provodi Hrvatsko debatno društvo s partnerima: Udruga hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja, Udruga gradova i islandskom udrugom Citizens Foundation. Projekt je sufinanciran u iznosu od 140.000,00 EUR u sklopu financijskih podrška Islanda, Lihtenštajna i Norveške u okviru Europskog gospodarskog prostora i Norveških grantova.
Učenici koji imaju razne izvannastavne aktivnosti koje se najčešće odvijaju u popodnevnim satima, moraju pronalaziti različita mjesta, kao što su parkovi ili kafići gdje će čekati i “potrošiti” vrijeme koje imaju između nastave i ostalih aktivnosti, poput dodatne nastave, sportskih aktivnosti, škola jezika i slično. Sama činjenica da su u tom vremenu učenici prepušteni sami sebi te se moraju snalaziti na razne načine, pokazuje kako je to svakodnevni hendikep. Također, to predstavlja i financijski trošak, gdje učenici na svakodnevnoj bazi moraju trošiti novac kako bi mogli sjediti u kafićima ili restoranima. No, tu ne spadaju samo učenici koji imaju dodatne projekte, već i za učenike koji moraju čekati prijevoz koji nije toliko čest i zbog kojeg također kasnije dolaze svojim kućama, pa time im ostaje i manje vremena u danu za nadoknadu rada zadanog u školi, kao što su naprimjer zadaće ili zadaci.
Prostor koji bi bio namijenjen za njih i prilagođen njihovim potrebama. Prostor bi sadržavao stolove, stolice i naslonjače gdje bi učenici mogli pisati svoje zadaće ili odmarati dok čekaju obveze, imali bi pristup WiFi mreži koja je u današnje vrijeme neupitno potrebna za kvalitetan rad. Također bi se postavili i automati za hranu i piće gdje bi se mogli okrijepiti bez da je potreban ljudski faktor koji će se o tome brinuti. Prostor koji bi bio dostupan svima, ne samo onima koji putuju, već i ostalim učenicima koji žele imati prostor za druženje i kratak odmor. Također je to prilika za zajednički rad, izmjenjivanje ideja i druženje. Prostor bi idealno bio u neposrednoj blizi škole, kako bi učenicima bio zaista lako dostupan te da ne bi više morali svoje vrijeme trošiti u kafićima i raznim drugim lokacijama gdje ne bi imali priliku za kvalitetno korištenje vremena i efikasan rad. Na taj način bi omogućili učenicima, koji putuju svaki dan u školi, da iskoriste to vrijeme za rad, učenje, druženje i odmor. Time je i nedvojbeno to da će biti financijski isplativiji i dostupnije svim učenicima.