Kako pravilno raspodijeliti vrijeme svoga govora?

Kako pravilno raspodijeliti vrijeme svoga govora?

Pravilno tempiranje vremena prilikom držanja govora je čest problem s kojim se debatanti susreću na turnirima. Zašto je pravilno korištenje minutaže u govoru iznimno važno i kako popraviti raspodjelu vremena odnosno ‘’time menagment’’ potrudit ćemo se objasniti u ovom postu.

Način na koji debatanti koriste vrijeme svog govora utječe na bodove koje dobivaju za stil, strategiju i agrumentaciju. Jednostavnije rečeno – raspodjela vremena je  iznimno bitna za kvalitetu samog govora.

Rijetko kada se susrećemo s problemom da debatant presporo govori pa ne stigne reći sve svoje ideje. Problem s kojim se susrećemo u 99% slučajeva je prebrzi govor. Ukoliko debatant prebrzo govori, on onemogućuje suprotnoj ekipi da u potpunosti razumiju njegov debatni slučaj, a najvažnije, onemogućuje suca da razumije i zapiše sve ideje koje iznosi. U konačnici sudac će penalizirati ovakav govor oduzimanjem bodova za stil (nije ugodno slušati toliko brz govor jer brzina za posljedicu utječe na to da debatanti ostanu bez dah, krenu se gušiti ili se povisi visina tona glasa što nije uhu ugodno), argumentaciju (jer nismo sigurni što je debatant objasnio, a što nije) i za samu strategiju (strategija za koju se debatant odlučio je onemogućiti ikome u prostoriji da prati njegov tok misli).

Česti problem koji debatanti imaju je i iznošenje novog argumenta u posljednjoj minuti. Nadamo se da je svima jasno da je vrlo ambiciozno i iluzorno očekivati da netko može kvalitetno i u potpunosti objasniti argument u samo jednoj minuti. Osim toga, posljednja minuta govora treba služiti zaključivanju govora, kako bi se  stalo na loptu te jasno i mirno sucu objasnile ključne ideje koje je govornik iznio u svom govoru. Bacanje novog sadržaja na suca dovodi to toga da i u ovoj situaciji debatant gubi bodove na stilu (radi lošeg korištenja vremena), argumentaciji (jer debatant nije u potpunosti objasnio argumente) i strategiji (jer nije najbolja strategija ubacivati novi argument u zadnjoj minuti debate i ne objasniti ga, a vjerojatno je nešto pošlo po zlu u prethodnih 7 minuta govora kada se argumentu pristupa u zaštićenoj minuti).

Vjerujemo kako ste puno puta čuli od sudaca da morate popraviti raspodjelu vremena u svome govoru. Nadamo se da nakon ovog objašnjenja zašto je važna kvalitetna raspodjela vremena želite uistinu poraditi na tome pa vam donosimo nekoliko vježbi kako popraviti loše korištenje vremena?

      1. VJEŽBATI KONCIZNOST

Predlažemo dvije vježbe konciznosti, odnosno jasnog prezentiranja svojih ideja. Naime, debatanti često gube vrijeme na ponavljanje istih misli u drugačije oblikovanim rečenicama.
Prva vježba koja pomaže je prepričavanje tekstova sa što manjim brojem rečenica, bez da se izgubi smisao teksta.
Druga vježba, koja može pomoći, je održavanje govora koji traju 5 ili 6 minuta. Ti govori i dalje moraju imati uvod, pobijanje, argumentaciju te zaključak. Ova vježba usmjerava debatante da vrlo jasno i precizno izražavaju svoje misli radi kratkog ograničenja vremena, bez da ponavljaju iste misli na drugačiji način.

  1. VJEŽBATI BRZINU GOVORA

Za debatante koji drže prebrze govore, najbolja vježba je držanje jako sporih govora ili čitanje tekstova jako sporo. Kada kažemo jako sporo –  mislimo stvarno sporo.  Kada se debatanti sljedeći put nađu u debati, njihov ritam i percepcija brzine govora će biti promijenjena pa će i govor debatanta biti umjerene brzine.

  1. VJEŽBA PRECIZNOSTI

Najviše problema u jasnom izražavanju se vidi prilikom pobijanja i sažimanja ideja protivničke ekipe. Za vježbanje sumacije korisna vježba 2 minute, 1 minuta, 30 sekundi, 1 rečenica, 1 riječ, svima poznatija pod nazivom ”Jedna riječ je dovoljna”. Debatanti drže govore koji traju u prvom krugu 2 minute, u drugom krugu 1 minutu i tako dok ne moraju sažeti tu malu debate u 1 riječ. Debatanti moraju pobijati ideje protivnika u tako kratkom periodu što ih usmjerava da skrate prepričavanje argumenata koje smo čuli, a posvete se iznošenju svoga sadržaja.

Kao i za sve, i za debatu vrijedi poslovica: ”Ponavljanje je majka učenja”. Dakle, ako ste se prepoznali (ili ako ste prepoznali nekog svog debatanta) u nekom od opisa, pronađite sebi odgovarajuću vježbu i ponavljajte je učestalo. Dva puta odraditi vježbu nije dovoljno da se nešto izvježba.

 

2018-04-27T20:40:41+00:00